سه شنبه 03 مرداد 1396

مجله اینترنتی فهادان

جدیدترین مطالب

جعفر کذاب

قلمرو تربیتی خانواده

پرسش:

چرا فرزند امام هادی علیه‌السلام به نام جعفر کذاب معروف شد و بر خلاف سیره تربیتی امام معصوم گام برداشت؟

پاسخ:

تربیت فرزند یک امر نسبی است، یعنی بخشی از آن مربوط به والدین، بخشی مربوط به جامعه و بخشی دیگر مربوط به اختیار و انتخاب خود فرزند است.

توانایی والدین هر قدر بالا باشد تا خود فرزند، پذیرش آن را نداشته باشد و نخواهد، تربیت امکان‌پذیر نیست. از این رو چنانچه فرزندی‌- اگر چه والدین او توانمندترین افراد در امر تربیت باشند (مثل حضرت آدم، نوح و امام هادی علیهم‌السلام) پذیرای تعالیم مربی نبوده و تربیت‌پذیر نباشد، تربیت و تعلیم الهی در آن فرزند اثرگذار نخواهد بود.

بنابراین اگر بین انبیاء و ائمه معصومین و صالحان دیده می‌شود که فرزندانی ناصالح دارند، ناصالح بودن فرزندان آن‌ها اشکالی در توانایی والدین به وجود نمی‌آورد، بلکه اشکال، متوجه قابلیت خود فرزندان است.

از منظری دیگر انسان به عنوان موجودی مختار در بستر خانواده و جامعه بزرگ می‌شود و خود، تصمیمات اصلی زندگی‌اش را می‌گیرد.

تربیت، محیط و خانواده همه و همه در تصمیمات و اختیار انسان تاثیر گذار هستند ولی این گونه نیست که علت تامه برای تصمیمات فرد باشند بلکه بیشتر به عنوان زمینه‌ساز این تصمیمات هستند.

پس کسی که در یک خانواده خوب با تربیت عالی واقع شده است می‌تواند صالح زندگی کند و می‌تواند ناصالح باشد این بستگی به اختیار و اراده او دارد. البته خانواده خوب بستر و زمینه خوب و صالح شدن بیشتر فرزندان را فراهم می‌آورد، و بر عکس.

خداوند به این حقیقت در آیه 14 سوره آل عمران اشاره می‌فرماید:

«تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ»؛ «خداوند زنده را از مرده و مرده را از زنده بيرون مى‏‌آورد».

همين تفسیر در روايتى از پيامبر اسلام‌ صلی الله علیه و آله به ما رسيده است چنانكه از سلمان فارسى نقل شده كه رسول خدا‌ صلی الله علیه و آله در تفسير آيه: «تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ ...»، فرمودند: يعنى مؤمن را از صلب كافر و كافر را از صلب مؤمن خارج مى‏‌سازد. (المیزان، ج 3، ص 143)

اما باید دانست که ائمه علیهم‌السلام به جهت آگاهی کامل به تمام جوانب مسائل تربیتی و رعایت دقیق آن‌ها در مورد فرزندان خود، انسان‌های صالحی را تحویل جامعه اسلامی دادند که در طول تاریخ جوامع اسلامی بهره‌های فراوانی از وجود این افراد بردند و هر کدام منشأ خدمات زیادی بودند و حتی امروزه نیز بارگاه و مرقدشان محلی برای جذب قلوب بسیاری از مردم بسوی دین و معنویت است.

اما نکته مهم این است که تربیت صحیح به معنای سلب اختیار و جبر نیست. یعنی حتی برای کسی که در نهایت تربیت صحیح قرار گرفته، هر لحظه ممکن است در اثر عدم مراقبت و رعایت مسائل تربیتی و بروز عوامل انحراف، به سوی فساد کشیده شود. پس هر چند ائمه علیهم‌السلام و انبیای الهی فرزندان خود را تربیت صحیح نموده‌اند، ولی ممکن است بعضی از فرزندان در اثر حسادت یا حب جاه و مقام و یا همنشینی با افراد ناباب، دچار انحراف گردند.

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1


لطفاً به اشتراک بگذارید تا همه استفاده کنند.

ارسال به هم میهن محبوب کن - فیس نما ارسال به کلوب افسران ارسال به گوگل پلاس ارسال به فیسبوک


بخش نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی


ورود کاربران


عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار کلی سایت

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 2031
    کل نظرات کل نظرات : 3205
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 12
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 2558

    آمار بازدید آمار بازدید
    باردید دیروز باردید دیروز : 6,904
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 921
    بازدید کلی بازدید کلی : 3,673,979



صفحات اضافی سایت