پنجشنبه 26 مرداد 1396

مجله اینترنتی فهادان

جدیدترین مطالب

پربازدیدترین مطالب

جستجوگر پیشرفته سایت





تبلیغات ویژه

سایت اسکینک دات آی آر

آگهی محصولات


بازار


آخرين ارسال هاي تالار گفتمان

loading...
عنوان پاسخ بازدید توسط
0 29 asnkala
1 199 bahramshah
0 64 mohammadhajilu
0 91 abuzar
0 95 javadmhdz
0 94 parmiz
0 88 parmiz
0 88 parmiz
0 89 parmiz
0 100 parmiz
0 100 parmiz
0 98 parmiz
0 79 parmiz
0 72 parmiz
0 72 parmiz
0 67 parmiz
0 60 parmiz
0 63 parmiz
0 52 parmiz
0 134 fns4565


 

مقدمه

انسان داراي دو بعد ملكوت و ناسوت است كه مراتب اين دو بعد شامل عقل، روح و غرائز و تمايلات مي شود. شگفتي انسان دربرخورداري از اين دو بعد متضاد است و هنرمندي انسان در ايجاد تعادل بين ابعاد مي باشد كه با كنترل اميال و غرائز حاصل مي گردد. شهوت يكي از اين غرايز است همانند غرايز ديگر، نه بايد سركوب گردد و نه آن كه بي هيچ محدوديتي پروبال داده شود.

درتاريخ ملل و مذاهب راه حل هايي براي سازماندهي اين غريزة سازنده و در عين حال مخرب انديشيده شده است يكي ازاين راه حل ها كه با هدف تهذيب  اخلاق و تحكيم مباني خانوادگي است، پيوندي از قواعد طبيعي توليدنسل است زيرا انحراف جنسي، مخرب و عامل ويراني فرهنگ ها و جوامع قلمداد مي شود .

چون انسان موجودي اجتماعي بوده و هر اجتماعي از كنش هاي متقابل اجتماعي ساخته شده است، لذا هنجارهاي اجتماعي چگونگي روابط اجتماعي را معين مي نمايد.

هدايت غريزة شهوت دركانال قواهد تكوين شده دراجتماع امري ضروري و خروج از آن مسير انحراف جنسي تلقي مي گرددكه علاوه بر تزلزل بنيان هاي اخلاقي و ديني جامعه، اثرات مخرب برجسم و روان فرد مي گذارد چون اصلي ترين مشخصه انسان اجتماعي بودن است و هراجتماعي داراي هنجارهايي براي تنظيم روابط فيمابين اعضاي خويش است. لذا عدول و تخطي از اين هنجارها گاه آن قدر مهم مي نمايد كه انحراف ناميده مي‌شود.

اگر چه انحراف درهر جامعه اي معنايي نسبي داشته و وابسته به طرز تلقي جامعه ارزش ها است و با اين معنا چه بسا عملي درجامعه اي انحراف و حتي جرم تلقي شود و درجامعه اي ديگر آن عمل درچارچوب  هنجارها و روابط قانوني باشد. اما چون بسياري از ارزش ها جنبه مطلق داشته به طور ذاتي ارزش محسوب گرديده و تخصلي  جوامع از آن ها موجب سقوط جامعه به پرتگاه انحراف خواهد شد1.

 



1 .ليلا سادات اسدي فصلنامه شوراي فرهنگي اجتماعي زنان ص 2