جلسه چهارم

مجله اینترنتی فهادان

برای گفتگویی آزادتر با دوستانتان
به انجمن ما مراجعه کنید
قالب جدیدی برای وبلاگتان نیاز دارید؟!!
شهرقالب !
دنبال مطالب تفریحی هستید؟!
بخش تفریحی!
آگهی محصولات

درج آگهی فروش کلیه


فهادان نیوز


فهادان عربیک


فهادان انگلیش


داستان و حکایت


قصه های کافی


پزشکی و سلامت


راهنمای حل جدول


با دیدن این ویدئوی 3 دقیقه‌ای، سیگار را برای همیشه، ترک خواهید کرد!

جهت نمایش این ویدئو در جعبه اصلی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کلیک»»



باب سوم از أَبْوَابُ مَا يَجِبُ فِيهِ الْخُمُس‏

[تقریر درس استاد سجادی]

::..بررسی روایات باب سوم از ابواب ما یَجِبُ فیهِ الخُمس..::

از کتاب وسائل الشیعه و مستدرک آن

3_ بَابُ وُجُوبِ الْخُمُسِ فِي الْمَعَادِنِ كُلِّهَا مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الصُّفْرِ وَ الْحَدِيدِ وَ الرَّصَاصِ وَ الْمَلَّاحَةِ وَ الْكِبْرِيتِ وَ النِّفْطِ وَ غَيْرِهَا

12561- 1- ([1]) مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ فَضَالَةَ وَ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه‌السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ مَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الصُّفْرِ وَ الْحَدِيدِ وَ الرَّصَاصِ فَقَالَ عَلَيْهَا الْخُمُسُ جَمِيعاً.

  • وَ رَوَاهُ الْكُلَيْنِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ‏ نَحْوَهُ‏[2].
  • ممکن است جمیعاً به معادن بر گردد که در این صورت، علاوه بر موارد فوق، به هر چیزی که صدق معدِن شود خمس تعلّق می‌گیرد.
  • صُفر: مس زرد و شاید هم روی.  رصاص: قلع و سرب. کبریت: گوگرد.
  • ابو نصر فراهی تحت دو بیت در نصاب الصبیان، بسیاری از معدنیّات را معرفی کرده است:

ذَهَب: زر است و حدید: آهن و رَصاص: ارزیز

لُجَین: سیم و زُجاج: آبگینه، معدِن: کان

***

نُحاس و صُفر: مس و روی، آنُک است سُرُب

حُلِیّ است: زیور و غالی: گران، رخیص: ارزان

  • معدِن در لغت:

1.        المنجِد: مکان کل شیءٍ منه اصله و مرکزه.

2.       کتاب العین: مكان كل شي‏ء، أصله و مبتدؤه، نحو الذهب، و الفضة و الجوهر و الأشياء.

3.       مجمع البحرین: مركز شي‏ء: مَعْدِنُه‏. (مرحوم طُریحی، أخباری بوده و از آنجا که این کتاب، بیشتر از کتب دیگر، به معانی مصطلح شرعیِ در قرآن و روایات پرداخته است فقهاء، اغلب به قول او رجوع می‌کنند.)

4.       استاد سجادی: مُستَخرَجُ کُلِّ شَیءٍ سِوی الماء فِی الأرضِ أو فِی سَطحِها.

12562- 2- ([3]) وَ عَنْهُ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ فِي حَدِيثٍ قَالَ:سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام عَنِ الْكَنْزِ كَمْ فِيهِ؟ قَالَ: الْخُمُسُ وَ عَنِ الْمَعَادِنِ كَمْ فِيهَا قَالَ: الْخُمُسُ وَ عَنِ الرَّصَاصِ وَ الصُّفْرِ وَ الْحَدِيدِ وَ مَا كَانَ بِالْمَعَادِنِ‏[4] كَمْ فِيهَا قَالَ: يُؤْخَذُ مِنْهَا كَمَا يُؤْخَذُ مِنْ مَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ.

  • وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيٍّ الْحَلَبِيِ‏ مِثْلَهُ‏[5].
  • وَ رَوَاهُ الْكُلَيْنِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ نَحْوَهُ‏[6].

12563- 3- ([7]) وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه‌السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَعَادِنِ مَا فِيهَا؟ فَقَالَ كُلُّ مَا كَانَ رِكَازاً فَفِيهِ الْخُمُسُ وَ قَالَ: مَا عَالَجْتَهُ بِمَالِكَ فَفِيهِ مِمّا أَخْرَجَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مِنْهُ مِنْ حِجَارَتِهِ مُصَفًّى الْخُمُسُ.

  • معنای لغوی رکاز:

1.        مفردات راغب([8]):الرِّكَازُ لِلمالِ المَدفُون، إمّا بِفعلِ آدَميّ كَالكَنز، وَ إمّا بِفِعل إلهيّ كَالمَعدِن، وَ يَتَناوَلُ‏ الرِّكَازُ الأمرَين، وَ فَسّر قَوْلُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه‏: «وَ فِي‏ الرِّكَازِ الْخُمُسُ»[9] بالأمرين جميعاً.

2.       شیخ طوسی در النهایة: الركازُ عِندَ أهلِ الحِجاز ،كنوز الجاهلية المدفونة في الأرض، وَ عِندَ أهلِ العراقِ المَعادِن‏.

3.          از «مِن» تفسیریه در فرمایش امام صادق علیه‌السلام در حدیث: فِي‏ الرِّكَازِ مِنَ‏ الْمَعْدِنِ‏ وَ الْكَنْزِ الْقَدِيمِ‏ يُؤْخَذُ الْخُمُسُ فِي كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا[10]؛ قول راغب، تأیید می‌شود.

  • با توجه به آنچه در معنای رکاز بیان شد استفاده می‌شود گرچه راوی از معدِن، سؤال کرده بود اما پاسخ حضرت صادق علیه‌السلام، شامل معدِن و رکاز و وجوب خمس در هر دو می‌شود.
  • علامه مجلسی در ملاذ الخبار: مَا عَالَجْتَهُ بِمَالِكَ فَفِيهِ مِمّا أَخْرَجَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مِنْهُ مِنْ حِجَارَتِهِ مُصَفًّى الْخُمُسُ، أی بعدَ المؤونة.
  • مَا عَالَجْتَهُ بِمَالِكَ فَفِيهِ مِمّا أَخْرَجَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مِنْهُ مِنْ حِجَارَتِهِ مُصَفًّى الْخُمُسُ یعنی: آنچه به طور خالص و مصفّی، پس از کسر هزینه‌ها و جدا کردن گل و لای، برایت می‌ماند در آن خمس است.

12564- 4- ([11]) وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه‌السلام عَنِ الْمَلَّاحَةِ فَقَالَ علیه‌السلام: وَ مَا الْمَلَّاحَةُ فَقَالَ‏[12]: أَرْضٌ سَبِخَةٌ مَالِحَةٌ يَجْتَمِعُ فِيهَا الْمَاءُ، فَيَصِيرُ مِلْحاً فَقَالَ علیه‌السلام: هَذَا الْمَعْدِنُ فِيهِ الْخُمُسُ. فَقُلْتُ وَ الْكِبْرِيتُ‏وَ النِّفْطُ يَخْرُجُ مِنَ الْأَرْضِ قَالَ فَقَالَ هَذَا وَ أَشْبَاهُهُ فِيهِ الْخُمُسُ.

  • وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ إِلَّا أَنَّ فِيهِ‏ فَقَالَ: مِثْلُ الْمَعْدِنِ فِيهِ الْخُمُسُ[13]. صدوق در من لا یحضر، به جای «هَذَا الْمَعْدِنُ فِيهِ الْخُمُسُ» به صورت «مِثْلُ الْمَعْدِنِ فِيهِ الْخُمُسُ» ضبط نموده است.

  • وَ رَوَاهُ فِي الْمُقْنِعِ أَيْضاً كَذَلِكَ‏[14].

  • مَا الْمَلَّاحَة یعنی منظورت از مَلَّاحَة چیست.

  • ملّاحة یعنی زمین شوره‌زاری که آب در آن جمع می‌شود و به نمک تبدیل می‌شود.

12565- 5- ([15]) وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‏[16] عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه‌السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَمَّا يُخْرَجُ مِنَ الْبَحْرِ مِنَ اللُّؤْلُؤِ وَ الْيَاقُوتِ وَ الزَّبَرْجَدِ وَ عَنْ مَعَادِنِ الذَّ هَبِ وَ الْفِضَّةِ هَلْ (فِيهَا زَكَاةٌ)[17] فَقَالَ إِذَا بَلَغَ قِيمَتُهُ دِينَاراً فَفِيهِ الْخُمُسُ.

  • وَ رَوَاهُ الْمُفِيدُ فِي الْمُقْنِعَةِ عَنِ الصَّادِقِ علیه‌السلام مُرْسَلًا نَحْوَهُ‏[18]
  • وَ رَوَاهُ الْكُلَيْنِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ[19]
  • وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ مُرْسَلًا[20] وَ رَوَاهُ فِي الْمُقْنِعِ أَيْضاً مُرْسَلًا وَ تَرَكَ ذِكْرَ الْمَعَادِنِ‏[21]
  • أَقُولُ: اشْتِرَاطُ بُلُوغِ الدِّينَارِ إِنَّمَا هُوَ فِي الْغَوْصِ لَا فِي الْمَعْدِنِ.
  • این روایت محل مناقشات زیادی قرار گرفته است زیرا ظاهراً مفاد آن با حدیث اوّل باب 4 از ابوابِ «ما یَجِبُ فِیهِ الخُمس» در تعارض است در آن روایت، حضرت رضا علیه‌السلام در پاسخ به سؤال راوی که از نصاب معدِن، پرسش نموده بود، نصاب آن را 20 دینار، مشخص نمودند ولی در این روایت، همان حضرت، نصاب معدِن و غوص را با عبارت واحدِ "إِذَا بَلَغَ قِيمَتُهُ دِينَاراً فَفِيهِ الْخُمُسُ" پاسخ داده‌اند در اینکه آیا جمع بین این دو روایت، در نصاب خمس معادِن، چگونه است اقوال متعددی مطرح شده که عبارتند از:

1.        قول اوّل: عدم اعتبار نصاب در معدِن، مطلقاً؛ مشهور بین قدما، عدم اعتبار نصاب در وجوب خمس معدِن است، مانند:
شیخ طوسی در کتاب خلاف (متن کتاب: قَد بَیّنا أن المعادِنَ فیها الخُمس، و لا یُراعی فیها النّصاب؛ خلاف، ج2، ص119-120)،
ابن ادریس در سرائر (متن کتاب: بل إجماعهم منعقد على وجوب إخراج الخمس، من المعادن جميعها... مِن غير اعتبار مقدارٍ وَ هذا إجماع منهم بغير خلاف؛ سرائر، ج1، ص488-489)
هم چنین شهید در دروس، عدم اعتبار نصاب را به اکثر، نسبت داده است. (متن کتاب: و الأکثر لم یعتبروا نصاباً؛ الدروس الشرعیة، ج1، ص260)
و حتی برخی، ادعای اجماع بر عدم اعتبار نصاب کرده‏‌اند. صاحب جواهر هم از شیخ مفید، اسکافی و عمانی و غیر این‌ها حکایت عدم اعتبار را کرده است. (جواهر، ج16، ص19)

البته شیخ طوسی که به عنوان کسی که قائل به عدم اعتبار نصاب است، مطرح شد دو قول دیگر در سایر کتب خودش دارد؛ مثلاً یک قول شیخ که در کتاب التهذیب، نهایة و مبسوط آمده اعتبار بیست دینار است.

            2.       قول دوم: اعتبار نصاب یک دینار؛ این قول، مختار ابو الصلاح حلبی است. متن کتاب: ما بلغ من المأخوذ من المعادن و المخرج بالغوص قيمة دينار فما زاد. (الکافی فی الفقه، ص170)

3.       قول سوم: اعتبار نصاب بیست دینار؛ این قول، قولی است که بین متأخرین، مشهور است یعنی در مقابل قول اوّل که بین متقدّمین، مشهور بود. صاحب مدارک این قول را به عامّه متأخرین نسبت داده است از متقدّمین هم، بعضاً قائل به این قول می‏‌باشند از جمله:
ابن حمزه در کتاب وسیلة (الوسیلة، ص127 و 138)
شیخ طوسی در سه کتاب التهذیب، نهایة (النهایة، ص177 و 197) و مبسوط
همچنین صدوق در المقن.

کسانی که نصاب 20 دینار را معتبر دانسته‌اند یا این است که:

أ‌.         به بخش دوم روایت 12565 (قسمتی که راجع به معادِن است) اعتناء نکرده‌اند.
شیخ صدوق همین روایت را بدون بخش پایانی آن، (
وَ عَنْ مَعَادِنِ الذَّ هَبِ وَ الْفِضَّةِ) نقل کرده است
[22] اگر نقل صدوق را ترجیح دهیم تعارضی میان این روایت و روایت 12568 نخواهد بود؛ قابل توجه اینکه، گر چه، نقل کلینی، اضبط از شیخ صدوق است ولی در مواردی مثل اینجا، برای دفع تعارض خبرین، نقل صدوق را ترجیح می‌دهیم.

ب‌.      و یا اینکه مثل آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، قائل به این شده‌اند که اصل روایت، «إذا بَلَغَ عِشرینَ دیناراً» بوده که کلمه «عشرون»، قبل از «دیناراً» افتاده است[23].

12566- 6- ([24]) مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فِي الْخِصَالِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى‏ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام يَقُولُ‏ فِيمَا يُخْرَجُ مِنَ الْمَعَادِنِ وَ الْبَحْرِ وَ الْغَنِيمَةِ وَ الْحَلَالِ الْمُخْتَلِطِ بِالْحَرَامِ إِذَا لَمْ يُعْرَفْ صَاحِبُهُ وَ الْكُنُوزِ الْخُمُسُ.

  • عمار بن مروان می‌گوید: شنیدم از امام ششم علیه‌السلام که می‌فرمودند: در آنچه که از معادن و دریا، خارج می‌شود همچنین در غنیمت و مال حلال مخلوط به حرام، زمانی که صاحبش را نشناسی و در گنج، خمس وجود دارد.

12567- 7- ([25]) وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَذَانِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: الْخُمُسُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ: عَلَى الْكُنُوزِ وَ الْمَعَادِنِ وَ الْغَوْصِ وَ الْغَنِيمَةِ وَ نَسِيَ ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ الْخَامِسَ.

  • أَقُولُ: وَ تَقَدَّمَ مَا يَدُلُّ عَلَى ذَلِكَ[26] وَ يَأْتِي مَا يَدُلُّ عَلَيْهِ‏[27].
  • محمد بن أبی عُمیر از طریق چندین نفر از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که: حضرت فرمودند: خمس بر 5 چیز است: گنج و معادِن و غَوص و غنیمة؛ مورد پنجم را إبن أبی عُمیر، فراموش کرده است.

روایات مستدرك‌الوسائل در همین باب

8227- ([28]) دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ علیه‌السلام: أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ مَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْحَدِيدِ وَ الرَّصَاصِ وَ الصُّفْرِ قَالَ: عَلَيْهَا جَمِيعاً الْخُمُسُ.

  • کتاب دعائم الإسلام اثر ابو حنیفه، نعمان بن محمد بن منصور بن احمد بن حَیُّون تمیمى مغربى، معروف به أبوحنیفه شیعی می‌باشد؛ راجع به او و کتابش، مناقشات زیادی میان علماء، صورت گرفته ولی از آنجا که قریب به اتفاق روایت‌های او در این کتاب، موافق با روایت‌های موجود در کتب معتبر شیعی است می‌توان به کتاب او در مرحله بعد از کتب قدمائی چون إبن بابویه و شیخ صدوق و شیخ طوسی رضوان الله علیهم، اطمینان کرد.

8228- ([29]) الصَّدُوقُ فِي الْمُقْنِعِ، رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ: أَنَّ الْخُمُسَ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ الْكُنُوزِ وَ الْمَعَادِنِ وَ الْغَوْصِ وَ الْغَنِيمَةِ وَ نَسِيَ ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ الْخَامِسَة.

برداشت‌هایی از درس استاد سید احمد سجادی

مسعود رضانژاد فهادان

20 فروردین 94

پانوشت:


[1] التهذيب 4- 121- 345

 [2]الكافي 1- 544- 8. و قدم الحديد و الرصاص على الصفر و ترك لفظ جميعا" منه قده"

[3] التهذيب 4- 121- 346، و أورده في الحديث 1 من الباب 5، و صدره في الحديث 1 من الباب 7 من هذه الأبواب.

 [4]في الفقيه- من المعادن( هامش المخطوط). و كذلك الكافي

 [5]الفقيه 2- 40- 1645

[6] الكافي 1- 546- 19

[7] التهذيب 4- 122- 347

[8]مفردات ألفاظ القرآن‏؛ 364

[9]معاني الأخبار؛ 303 _ وسائل الشيعة؛ 29/272

[10]دعائم الإسلام 1/250 _ مستدرك الوسائل‏؛ 7/282

[11] التهذيب 4- 122- 349

[12] في نسخة- فقلت( هامش المخطوط)

[13]الفقيه 2- 41- 1648

 [14]المقنع- 53

 [15]التهذيب 4- 124- 356، و أورده في الحديث 2 من الباب 7 من هذه الأبواب

[16] في الكافي- محمّد بن علي( هامش المخطوط)

[17] في المصدر- عليه زكاتها

 [18]المقنعة- 46

 [19]الكافي 1- 547- 21

 [20]الفقيه 2- 39- 1644

 [21]المقنع- 53

[22]المقنع؛ 172

[23]کتاب الخمس، سید محمود هاشمی شاهرودی، ج1، ص125

[24]الخصال- 290- 51

[25] الخصال- 291- 53، و أورده عن المقنع في الحديث 2 من الباب 2 من هذه الأبواب.

 [26]تقدم في الأحاديث 4، 9، 11، 12 من الباب 2 من هذه الأبواب.

[27] يأتي في الباب 4 من هذه الأبواب‏.

[28]دعائم الإسلام ج 1 ص 250

[29]المقنع ص 53


به دلیل به روز بودن سایت از صفحات دیگر نیز، دیدن فرمایید.

تبلیغات

Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری و عضویت سریع

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟

نام کاربری :
رمز عبور :


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
صفحات جداگانه

فیلم بخیه زدن در زایمان طبیعی
سرگذشت دختر نوجوانی که توسط داعش ربوده شد
فیلم زایمان طبیعی در 10 گام با وسیله کمک کننده بدون سانسور
فیلم زایمان طبیعی واقعی
فیلم زایمان طبیعی بدون سانسور (3)
فیلم زایمان طبیعی بدون سانسور (2)
فیلم زایمان طبیعی بدون سانسور (1)
پاسخ روحانی به شایعه ردصلاحیتش در انتخابات 96
خانواده اوباما
عکس‌العمل جالب شش شیء درون مایکروفر
از ماری‌جوانا در تهران چه خبر؟ بوی تند علف در پارک‌ها
27 دی 95، صدای شدید شلیک گلوله ضد هوایی در میدان انقلاب و خیابان های اطراف شنیده شد.
روش تعیین قلمرو در زندگی خرس‌ها
بخیه زدن به صورت کودک معصوم سوری بدون بی حسی
به مناسبت یک سالگی برجام/ از امروز
توضیحات درخصوص شلیک ضد هوایی در تهران 27 دی 95
نحوه آرایش کردن خانم ها
ببینید: طنز دکتر سلام قسمت 137
لشکرکشی روحانی برای انتخابات 96
دو علت شکست جوان‌ها در زندگی
احترام به پدر و مادر :: آیت الله فاطمی‌نیا
امیرکبیر، مردی با آرمان‌های بلند
آسیب‌های اشتغال بانوان
بیرون آوردن جن از بدن دختر باکویی
بیرون کردن جن از دختر عرب (18+)
خارج کردن توده 11 کیلویی از بدن دختر 18 ساله 93
دختران جوانی که مجبورند با مردان 60 ساله ازدواج کنند!!
تجاوز جنسی و بارداری دختر 18 ساله ایرانی از مدیر شرکت!
افشاگری احمد توکلی از تخلفات وزیر هزار میلیاردی
فیلم‌های مستهجن در دسترس کودکان!
شگفت زدگی وزیر خارجه آلمان از کاخ اشرافی هاشمی رفسنجانی
کاخ هاشمی رفسنجانی
پیش بینی یک خانم کوچولو درباره برجام و انتخابات96
مستند تأثیر گذار دانستنی‌های روغن (3)
مستند تأثیر گذار دانستنی‌های روغن (2)
مستند تأثیر گذار دانستنی‌های روغن (1)
رهبر انقلاب، در نماز میّت رفسنجانی، کدام فراز را نخواندند؟
بازخوانی بیانات رهبری درباره هاشمی در نماز جمعه سال 88
آیت الله حسن صانعی موقع دفن آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، در ضریح امام، از حال رفت.
آزمایش ادرار در برنامه ظنز شوخی کردم!
ازدواج در قدیم و امروز (مهران مدیری)
شعار مردم در تشیع جنازه هاشمی: وصیت هاشمی حمایت از خاتمی
اولین دختر موتور ریس سوار ایران و اولین سازنده دیجیریدو
هاشمی رفسنجانی؛ سیاستمدار ماندگار
امتحانِ ما، امتحانِ هاشمی
مهدی هاشمی اجازه نداد رییس صداوسیما زیر تابوت پدرش برود
شوخی و خنده هاشمی رفسنجانی با جوانان همراه با پاسخ‌های رک و پی‌پرده
صحنه دردناک گریه‌های دختر در کنار جنازه پدر
اوّلین خبر اعلان فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی (خبری که در تاریخ، جاوید شد)
مهدی هاشمی رفسنجانی بر سر جنازه پدر
آخرین سخنرانی منتشر شده هاشمی رفسنجانی
تولید برق از باد شکم
این ویدیو مجبورتان می کند سیگار را ترک کنید
فیلم پخش نشده ی جلسه تاریخی سپردن وصیّتنامه امام به آستان قدس و خبرگان - 19 آذر 1366
کدام هاشمی رفسنجانی؟
حرکات نمایشی با موتور سیکلت
کلیپی متفاوت از صحبتهای امین حیایی در داخل قبر با همسرش!
واقعیتی وحشتناک در مدارس دخترانه کشور
5 تکنولوژی خلاقانه که حتی فکر نمی کردید وجود دارند!
دابسمش جدید 19 دی 95
سخنان جنجالی شهید دکتر بهشتی در مورد حقوق نجومی در لااقل سی سال قبل
دکتر عبدالکریم سروش دلیل نماز خواندش را بازگو می‌کند
پنج قسمت از وحشتناک‌ترین سکانس‌های فیلم‌هایی با موضوع جن‌
سخنان جنجالی شهید دکتر بهشتی در مورد حقوق نجومی و فقر
اعتراف وزیر رفاه به اشتباه دولت در برآورد طرح تحول سلامت
سخنان جنجالی دکتر حسن عباسی در مورد دولت و لیبرال‌ها
تکه تکه شدن یک هواپیما در حین پرواز
آزمایشی واقعی برای نمایش کاری که سیگار با ریه می‌کند!
اجرای کمدین حامد آهنگی در سری جدید خندوانه
شکار ببر (بهترین صحنه ممکن از شکار یک ببر)
ناهار خوردن مزرعه دار با حیواناتش سر میز
انتقادات تند و جنجالی مایلی کهن علیه کی روش
وقتی مایلی کهن تو نشست خبری گریه اش میگیره
تقلید صداى چهره‌هاى معروف توسط احسان کرمى در خندوانه
در دوران عقد رابطه زناشویی تا چه حد مجاز هست؟
مقایسه گوشی های گلکسی galaxy J5 prime و Galaxy J7 prime
خندوانه: استند آپ علی مسعودی درباره دعوا
این 1+5 را رعایت کنید تا دچار دردسر نشوید
ویدئوی آموزشی: فرهنگ ترافیک - قسمت اوّل
درگیری لفظی شدید مشحون با مجری رسانه ملی
دابسمش فوق العاده باحال و خنده دار دختر خواننده دیوانه!
افشاگری از سفر مخفیانه زن آلمانی به تهران و چمدان مشکوکش
افشاگری از سفر مخفیانه زن آلمانی به تهران و چمدان مشکوکش
افشاگری از سفر مخفیانه زن آلمانی به تهران و چمدان مشکوکش
افشاگری از سفر مخفیانه زن آلمانی به تهران و چمدان مشکوکش
افشاگری از سفر مخفیانه زن آلمانی به تهران و چمدان مشکوکش
بازدید رئیس دفتر روحانی از گورستان نصیرآباد شهریار
چالش آب داغ بایرام در خندوانه
دختری که سحرگاه کنار قبر پدر شهیدش، رهبری را ملاقات کرد
ببینید: خفن‌ترین جوک درباره‌ی پراید و فیلمای چرت ایرانی
دختری که قربانی شهوت پدر شد!
ضجه‌های دختری که در توالت عمومی یک باغ، قربانی تجاوز شد!
احتباك و آثار معنايي آن در تفسير قرآن
منطق تعلیمی به صورت درس به درس
شرح إبن عقیل
006_ بررسی تنبیهات قاعده
005_ بررسی ادلّه قاعده
آموزش زبان عربی با لهجه عراقی-2 (+فیلم)
آموزش زبان عربی با لهجه عراقی-1 (+فیلم)
004_ تفسیر مفردات قاعده
پیام‌های بازرگانی